Ez a blog bejegyzés szerzőtársam tollából származik. Köszönet Csuka Lászlónak!
Mint gyakorló szülő, én is átéltem ugyanazt, amit nagyon sok más szülőtársam: a gyerek hatodikos lett, és el kellett gondolkodnunk azon, hogy az általános iskolából hatosztályos gimiben folytassuk-e a tanulást, vagy maradjunk még két évig a korábbi suliban. A váltásnak nyilvánvalóan számos előnye van, többek között az, hogy megelőzhető a nyolcadikosok felvételi hajrája, ahol hatalmas a tülekedés, és még, ami a legfontosabb: biztosítva van a gyerek továbbtanulása a következő hat évben.
El is döntöttük, hogy körbenézünk, és megvizsgáljuk a lehetőségeket. A szempontok természetszerűleg adottak voltak: legyen a suliban hatosztályos gimis oktatás, jó neve és megfelelő presztízse legyen, valamint a lakóhelyhez közel essen, lehetőleg száz méteres körzeten belül…
Hamar rájöttünk, hogy a keresés nem feltétlenül ad minden szempontból optimális eredményt, kiváltképp a lakóhelytől mért százméteres sugarú kört érintően. Na de sebaj! Némi kompromisszumot meg kell hozni a gyerek jövője érdekében, és a bejárást majd kilogisztikázzuk az asszonnyal valahogy.
Az út még az Édenkertbe is a matematikán keresztül vezet…
Bárhová is felvételizzen gyermekünk (akár hatodikban, vagy nyolcadikban), magyarból és matematikából kell írásbeli vizsgát tennie. Ez sajnos elkerülhetetlen. Persze fizikusként és közgazdászként én ennek titokban örültem: Apa most brillírozhat a lánya előtt…
Mivel a felvételik januárban vannak, már idejekorán, azaz szeptemberben elkezdtük a felkészülést. Természetesen mi is ugyanazzal kezdtük, mint a többi szülő, letöltöttük a korábbi években meghirdetett felvételi feladatokat az oktatás.hu honlapról:
https://www.oktatas.hu/kozneveles/kozepfoku_felveteli_eljaras/kozponti_feladatsorok
Letöltöttem mindet! A 2001-es évtől a 2022-ig bezárólag, ráadásul mind a két A és B feladatsort. Nesze neked, Lili! Több mint negyven feladatsor, szorozva tíz feladattal… Hajrá, előre!
Persze én is belenéztem a feladatokba, miközben ott ültem a lányom mellett, hogy miről is van szó valójában. És akkor elképedtem! Hogy mi van? Logikai feladatok, térgeometria, felszín és térfogatszámítások. Sőt kétismeretlenes egyenletek és szöveges feladatok! Hiszen a gyerek még csak most volt ötödikes! Hát ezt meg hogy ugorják meg a gyerekek? Efféle feladatokat az iskolában még egyáltalán nem vettek! Nem is része még a tananyagnak!
Hmmm… Na most vajon mitévő legyek? Én persze játszi könnyedséggel megcsinálom az összes feladatot, de a 45 perces időkorlát először még engem is gondolkodóba ejtett. Ezt a felvételit komolyabban kell vennünk!
A probléma gyökere: a feladatok értelmezése
És megkezdődött… Kitettem a számítógép képernyőjére az egyik kiválasztott feladatsort, és elkezdtük gyakorolni a feladatokat. Igen ám, de a Lili számára eddig teljesen ismeretlen típusú feladványok megoldását először el kellett magyaráznom. Sőt, mindent az adott feladat típus szövegének értelmezésével kellett kezdeni, hiszen azzal volt először a legnagyobb probléma.
A mai alfa-béta-gamma stb. generációk szinte egyáltalán nem olvasnak könyveket, számukra a képi megjelenítés az alapvető információforrás. Erre persze mi szülők mondhatjuk, hogy ez helytelen, de el kell fogadnunk, hogy ezt sajnos teljesen feleslegesen tesszük. Mondhatunk mi bármit, a mai gyerekek sokkal jobban szeretik a színes-szagos videó leckéket, és megtalálnak minden szükséges információt a neten. És mindezt elképesztő sebességgel teszik! Számukra a youtube „hosszabb” videói már unalmasak, és sokkal inkább előnyben részesítik a tik-tok féle villámgyors és rövid bemutatókat, vicces klippeket, mint a hosszabb és az agyuk számára sokkal lassabb információ beáramlást.
Ebből következően tehát a felvételire való felkészülés egyik legnagyobb kihívása a gyerekek számára (olvasás híján) a feladatok helyes értelmezése. Ha ezen túljutunk valahogy, akkor jöhet a feladatok megoldási mechanizmusának felépítése, és az egyenletek levezetése. Na meg a térlátás földöntúli képességének elsajátítása…
És akkor jött az ötlet…
Ahogy az ókori bölcsek mondták vala: „mivel a szó elszáll, és a szöveges feladatok megoldása érthetetlen, egy másik út szükséges a felvételi tanuláshoz a huszonegyedik században”. (Szabados fordítás: Csuka László…)
A matematika oktatásban persze szó sem lehet villámgyors és nagyon rövid cikázó magyarázatokról, mert a diákok nem értenének meg belőle semmit. Ugyanakkor úgy véltem, hogy azért létre lehet hozni egy olyan környezetet, ami sokkal közelebb áll a gyerekekhez, illetve az általuk megszokott digitális világhoz, és érdekesebbé teszi az ismeretek elsajátítását: Ötvözni kell a részletes – valamint szükségképpen türelmes – magyarázatot a látványos bemutatókkal!
A cél világos, megkezdhetjük a kivitelezési fázist! Na de vajon hogyan? Beszélni könnyű! Még saját magamnak is…
Hosszan töprengtem ezen, miközben lányom a feladatokkal küszködött, és akkor bevillant valami: A száraz szóbeli magyarázat helyett alkossunk meg egy virtuális digitális táblát, ami maximálisan segíti a diákokat a tanulásban! És mindezt videó formába öntve hozzuk létre, hogy hasonlítson a fiatalok által megszokott digitális világ termékeihez. Na, ez már valami!
A virtuális digitális tábla
De vajon hogyan nézzen ki, és milyen részei legyenek ennek a virtuális táblának? A tábla maximális segítséget kell, hogy nyújtson a tanuláshoz oly módon, hogy ez alatt a megoldáshoz szükséges segítség tippek formájában folyamatosan a diákok szeme előtt legyen.
Először is meg kell határozni, és ki kell tenni a képernyőre a feladat megoldásában használt logikai mechanizmus célját, azaz azt a fő elvet, ami a megoldáshoz vezet. Például, ha egy egyismeretlenes egyenletben az „X” értékét kell meghatároznunk, akkor a fő célunk a következő: Érjük el, hogy csak egy X álljon önmagában az egyenlet valamelyik oldalán, a mások oldalon pedig csak számok. Ekkor lesz kész a feladat. Oké, ez világos, és utána?
A fő elv meghatározása egy általános cél, ami szükséges, de nem elégséges a feladat konkrét megoldásához. Ki kell tenni még valamit a képernyőre: a feladat éppen aktuális részének továbbvitelét segítő magyarázatot. Ez már döfi!
De mindezek mellett állandó jelleggel láttatni kell a feladat eredeti szövegét is, hogy az értelmezéshez mindig kéznél legyen. Yes! Ez az!
És persze szükséges még egy központi képernyőrész is, ahol a matematikai lépések látszanak, és íródnak ki a képernyőre. Ügyelnünk kell arra is, hogy a kiszámolandó mennyiséget a könnyebb átláthatóság érdekében mindig eltérő színnel jelöljük. Oké, akkor képzeljük is el, hogy hogyan nézzen ki a virtuális táblánk, és milyen elemek legyenek rajta. Sokat gondolkodtam rajta, de végül megszületett!
A „Törtek világa” oktatási sorozat születése
A virtuális tábla megvan, most jöhet a tartalommal való feltöltés. Ez persze könnyűnek hangzik, de a megvalósítás természetesen messze nem az! Először is válasszunk témákat a kidolgozáshoz. A Lilivel való foglalkozás közben megérett egy gondolat bennem: Matek problémája valószínűleg sok diáknak van, nem beszélve a szöveges feladatok értelmezéséről. Ha ez igaz, akkor terjesszük ki gondolataink határait, és segítsünk másoknak is ebben!
Ez világos. De mi legyen az első témakör, ami a gyerekek nagyob részének problémát jelent? Ami már a felső tagozat legelején megjelenik, és elkíséri őket egészen a nyolcadik osztály végéig? Sőt a gimis tananyag sem sajátítható el nélküle? A törtek! A törtekkel való műveletek mindig előjönnek a gyerekek tanulmányai során, szinte mindegy, hogy hanyadik osztályba járnak.
Tehát a törtek világa! Igen! A törtek összeadása, kivonása, közös nevezőre hozás, törtek szorzása és osztása egész számmal, és más törtekkel sok diákot érdekelhet. Vágjunk hát bele!
Így kezdődött el a „Matematika könnyedén” sorozat Törtek világa részének kidolgozása, amely során 70 feladat került részletesen és látványosan kidolgozásra, ami végigkíséri a diákokat a legegyszerűbb törtes műveletektől egészen a bonyolultabb szöveges feladatok értelmezéséig és megoldásáig, amelyekhez szemléltető ábrák is készültek. A hetven feladat 27 videó leckén keresztül tanítja meg a szükséges ismereteket ahhoz, hogy a gyerekek ne legyenek bátortalanok, és ne érezzenek semmiféle bizonytalanságot a törtes feladatok megoldásakor.
Felvételi és a szülői kétségek
A Törtek világa videó anyag legfontosabb tesztelője természetesen a lányom, Lili volt. Fontos volt meghatározni a magyarázatok mélységét, sebességét, ügyelve arra, hogy a képernyőn megjelenő segítő tippek mindig egyértelműen és célzottan segítsék a feladatok megoldását, az ismeretek elsajátítását.
Aztán eljött a nagy nap, a felvételi napja! Lilinél természetesen csak a szülők izgultak jobban, hiszen ez volt az első igazi megmérettetés egy picike hatodikos diáknak. Mi lesz, ha nem sikerül? Okoz ez valamilyen lelki traumát a gyereknek? Biztos, hogy érdemes volt őt ekkora stressznek kitenni? Hogy fog tanulni, ha elveszti a bátorságát a sikertelen vizsga miatt? Kétségek voltak, de válaszok persze nem…
A felvételi után sem hagyott alább az izgalom, hiszen sok idő telt még el az eredmények kihirdetéséig. Most már azonban elárulhatom, hogy Lili nem lett hetedikes többé, hanem első tagozatos gimnazista a hatosztályos gimiben…
„Felvételi feladatok nyolcadikosoknak” sorozat születése
Miután megnyugodtunk, és minden a helyére került arra gondoltam, hogy ha nálunk ilyen keményen fel kellett készülni a felvételire, akkor a nyolcadikosoknak még erősebben foglalkozniuk kell a felkészüléssel, hiszen náluk már nincs második esély, nekik valahova tovább kell menniük. Csináljunk hát a számukra egy érthető, könnyen emészthető formában tálalt matematika anyagot, ami a nyolcadikosok felvételi feladatait tartalmazza. Természetesen részletesen elmagyarázva, és szemléltető ábrákkal kiegészítve, hogy a feladatok értelmezése minél könnyebb legyen.
Ekkor született meg „Matematika könnyedén” sorozat Felvételi feladatok nyolcadikosoknak rész kidolgozásának ötlete.
Ismét felmentem az www.oktatas.hu honlapra, de ezúttal a nyolcadikosoknak meghirdetett feladatsorokat töltöttem le. Úgy gondoltam, hogy az lesz a legjobb, ha a legfrissebb, azaz 2023-ban meghirdetett A és B feladatsorokat választom ki először, mivel azok a legfrissebbek, és valószínűsíthető, hogy a következő évre meghirdetett feladatok típusukat tekintve jobban fognak hasonlítani a legutóbbi év feladataira, mint egy húsz évvel ezelőtti vizsgaanyagra.
Nekifogtam tehát, és videó leckéket készítettem mind a kétszer tíz feladatról, ahol a virtuális digitális táblám már rendelkezésre állt. Természetesen minden feladatot szemléltető ábrákkal és részletes magyarázattal kellett ellátni, és persze a videókat meg kellett alkotni, valamint a felvett audio anyagot megfelelő módon fel kellett javítani, de egy idő után ez már rutinná vált.
A 2023-as év feladatai után a 2022. év A és B feladatsorai következtek, ami további húsz feladat kidolgozását jelentette, és persze tíz új videó anyag megjelenítését eredményezte.
Próbáljátok ki ti is a Matematika könnyedén Törtek világa, illetve a Felvételi feladatok nyolcadikosoknak sorozatait! Meglátjátok, gyermekeitek sokkal magabiztosabbak lesznek, és bátrabban indulnak neki a gyakorlásnak, felvételi procedúrának. Én már csak tudom!
Ne feledjétek a legfontosabbat:
Egy tantárgy mind felett,
A többi kegyetlen,
Egy tantárgy mind helyett,
Matek az Egyetlen!